Syrovátkový protein, mléko, inzulín a váš spánek

Syrovátkový protein, mléko, inzulín a váš spánek

Když mají lidé potíže se spánkem, tak se často snaží pít mléko.

Suplementace | 18.11.2010 | Michal Rudzinskyj

Zdroj: ironmanmagazine.com
Přeložil: Karel Šedivý


Důvodem je v mléce hojně obsažená aminokyselina tryptofan pomáhající zvyšovat hladinu serotoninu, díky kterému se dostavuje pocit uvolnění. Na druhou stranu ale mléko stimuluje tvorbu inzulínu - a to může představovat problém.

Inzulín je antagonistou k růstovému hormonu, který se nejvíce vyplavuje během několika prvních hodin spánku. Když si tedy před spaním dáte mléko, můžete z velké části sekreci růstového hormonu potlačit. Ze zdravotního hlediska to není zrovna dobré, nemluvě o tom, že nebudete spalovat podkožní tuk.

Uvědomte si, že inzulín zastavuje spalování tuků, takže pro ty, kteří se snaží zhubnout, není konzumace mléka před spaním dobrým nápadem. Dokonce i v případě, že nejste kulturisté, by mělo být vaším cílem maximalizovat vylučování růstového hormonu s ohledem na zdravotní přínosy včetně jeho vlivu na zpomalování stárnutí.

Když už o tom tady mluvíme, neměli byste před spaním pít ani syrovátkový proteinový koktejl. Podle posledních studií se ukazuje, že syrovátka, podobně jako mléko, podněcuje tvorbu inzulínu. Už slyším kulturisty, jak volají: „Ale já přece potřebuji před spaním nějaké svaly budující aminokyseliny!“ Žádný problém. Namísto syrovátkové bílkoviny vypijte čistý kasein nebo kombinaci bílkovin syrovátkového a kaseinového typu. Kasein se v žaludku srazí a zpomalí se jeho trávení, zatímco sekrece inzulínu bude potlačena. V důsledku pomalého trávení budete navíc po mnoho hodin průběžně zásobováni potřebnými aminokyselinami.

Když si tedy dáte dvě a dvě dohromady, tak vám vyjde, že čistě syrovátkový protein přijímaný během dne bude podporovat vylučování inzulínu. To je správná úvaha. Pokud jste v objemovém období a jde vám o hmotu, pak se nejedná o žádný velký problém – inzulín napomáhá k anabolickému prostředí v organismu. Pokud se však současně snažíte redukovat podkožní tuk, je to velký problém. Jak už víte, inzulín potlačuje spalování podkožního tuku. Když tedy během dne vypijete několik syrovátkových koktejlů, tak mnoho podkožního tuku nespálíte. Zopakujme si tedy ještě jednou, že kombinace kaseinu a syrovátkové bílkoviny je v případě snahy o redukci tukové vrstvy lepší volbou. To proto, že sekrece inzulínu bude v tomto případě minimální.

Je samozřejmé, že po tréninku potřebujete inzulín k tomu, aby vám do vašich svalových buněk pomohl dopravit potřebné aminokyseliny a glukózu. To je chvíle, kdy byste měli vypít syrovátkový proteinový koktejl. Zároveň nezapomeňte na trochu kreatinu, který celý proces ještě více podpoří.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk