Což takhle dát si NO?

Což takhle dát si NO?

Suplementy na bázi nitridu oxidu neboli oxidu dusnatého (NO) jsou mezi kulturisty velice žádané.

Suplementace | 16.02.2010 | Michal Rudzinskyj

Zdroj: ironmanmagazine.com
Přeložil: Karel Šedivý


Většina z těchto výrobků je založena na obsahu aminokyseliny argininu, která slouží jako okamžitý prekurzor pro syntézu nitridu oxidu v organismu. Jaké množství argininu se nakonec přemění na NO, záleží na několika faktorech, včetně enzymové aktivity.

Další věcí je to, kolik argininu vaše tělo dokáže absorbovat. Orální užívání velkých dávek argininu zvyšuje aktivitu enzymu tvořeného v játrech, jenž se nazývá argináza. Tento enzym štěpí arginin, a proto snižuje množství, které se nakonec dostane do krve. Podle některých studií potřebujete 18 a více gramů argininu k tomu, aby se efektivně konvertoval na NO.

V kontrastu s tím většina NO suplementů obsahuje pouze střední množství argininu v jedné dávce, což je něco kolem 3 až 4 gramů. Příjem většího množství argininu k překonání bariéry v játrech si vyžaduje nitrožilní infúze. Pokud byste se pokusili najednou spolknout 12 a více gramů argininu, pak by se pravděpodobně dostavil pocit na zvracení. To je zřejmě i důvodem, proč většina NO suplementů obsahuje nižší dávku argininu.

Několik studií ukazuje, že někteří kulturisté, kteří užívali NO suplementy, vykazují symptomy spojené s nadměrnou produkcí NO v organismu. Jedním takovým typickým vedlejším účinkem je pokles krevního tlaku, protože NO rozšiřuje cévy (má dilatační účinky).  Ačkoliv to není zrovna nejlepší zpráva, ukazuje to na to, že NO suplementy fungují přesně tak, jak se tvrdí v reklamách. Nicméně podle některých dalších studií nemá jakákoliv orálně přijímaná dávka na rozšiřování cév vliv. Jak poznamenal výzkumný pracovník Richard Bloomer, Ph.D., nemělo by být vaším cílem náhlé vyplavení velkého množství NO. Nadměrné dávky jsou spojeny se septickým šokem, někdy nazývaným jako otrava krve. Septický šok (pozn. nedostatečné prokrvení tkání spojené s akutním selháním krevního oběhu) má pak podle statistik 50% stupeň úmrtnosti. Mějte na paměti, že NO je biochemický meč s dvojitým ostřím. V kombinaci s peroxidem vodíku, který se uvolňuje během normálních metabolických procesů, se proměňuje na  peroxinitrate, který se řadí mezi silnější volné radikály.

Kromě známých dilatačních účinků má NO pro lidský organismus i důležitý význam. Studie ukazují, že tvorba NO v srdci hraje roli v důležitých reakcích buněčné signalizace. V mozku zase NO reguluje přenosy mezi neurony. NO se také podílí na uvolňování hormonů a to jak testosteronu, tak i růstového hormonu. Pro různá onemocnění je typický pokles produkce NO, například při diabetu, při vysokém krevním tlaku a pulmonální hypertenzi.

Nejpopulárnější metodou zvyšování NO je používání Viagry, která snižuje krevní tlak. Diabetici, kteří mají často nízkou produkci NO, na její podávání tak dobře nereagují. NO kombinovaný s vitamínem B12 se ukázal jako efektivní při léčení psů s rakovinou. Vitamín B12 pomáhá k tomu, aby NO pronikal do nádorové tkáně a ničil ji prostřednictvím volného působení.

Arginin není jediným prostředkem k podpoře syntézy NO: Dalším typem suplementu je kombinace L-karnitinu s propionátem a s aminokyselinou glycinem. Denní dávka 4,5 gramu pak zvýší produkci NO v průměru o 18 %. Předčasnému rozpadu NO v krvi brání i příjem antioxidantů.

Pravděpodobně jednou z nejvíce přehlížených a zároveň nejlevnějších metod, vedoucích ke zvýšení hladiny NO, je konzumace zeleniny. Jak je možné, že zelenina zvyšuje syntézu NO? Je to tím, že jsou v ní přirozeně obsaženy nitráty a nitrity, tedy dusičnany a dusitany, které jsou koncovými produkty při metabolizaci NO. Protože jsou většinou neutrální, může je organismus recyklovat na aktivní NO. Nejlepší zeleninou v tomto ohledu je špenát, červená řepa a granátové jablko. Další možností je pít zeleninové šťávy. Tyto potraviny vytvářejí alternativu oproti užívání velkých dávek argininu a mohou se rovněž ukázat jako dobrá pomoc u těch, u kterých nefungují tak dobře enzymy konvertující arginin na NO. Více se o nitrátech a nitritech a jejich zdrojích můžete dočíst například zde.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk