Sedm nejdůležitějších věcí v kulturistice

Sedm nejdůležitějších věcí v kulturistice

Základní pilíře pro začátečníky i ostřílené cvičence

Trénink | 25.11.2014 | Michal Rudzinskyj

Text: Karel Šedivý


Je jedno, zda jste dnes poprvé vstoupili do posilovny nebo máte doma na památku schovanou dvacet let starou permanentku. Následující výběr nejdůležitějších zásad platí pro všechny bez rozdílu a pomyslně porcuje kulturistiku do sedmi úhledných dílků neodmyslitelně tvořících jeden fungující kompaktní celek.

1. Stanovení si cíle

Netápejte v temnotách a stanovte si konkrétní cíl. Proč chodím do posilovny? Chci budovat svaly, pálit tuky, zlepšit si kondici nebo se připravit na soutěž? Konkrétní meta dokáže oživit či nastartovat tolik potřebnou motivaci a vnést do vašeho těla dostatek mentální i fyzické energie, díky níž se žádný cíl nebude zdát nekonečně vzdálený.

2. Dobrá znalost techniky

Kulturistika je takřka od svého vzniku na rozdíl od silových disciplín přímo synonymem pro vychutnávání si každičkého okamžiku právě probíhajícího opakování. Napětí, smršťování, kontrakce a napumpování jsou o to intenzivnější, čím více dokážete navázat ono pověstné spojení mezi myslí a procvičovaným svalem. Základem pro takovou souhru je u začátečníků klasické učebnicové provádění jednotlivých opakování okořeněné u zkušenějších cvičenců individuálním tréninkovým stylem. Správná technika je navíc nezbytná jako výborná prevence zbytečných zranění.

3. Soustavnost, pravidelnost a vytrvalost

Aby bylo cvičení účinné a přinášelo nejlepší možné výsledky, mělo by se stát neodmyslitelnou součástí vašeho životního stylu. Pravidelný kontakt s činkami může být stejně přirozený jako dotek zubního kartáčku se zubní sklovinou. Výsledkem zakomponování pravidelnosti namísto jednorázově trvajících novoročních předsevzetí jsou stálé výsledky v podobě svalnaté a hezké postavy a přirozeně doprovodné pozitivní změny s ohledem na celkovou tělesnou kondici a zdraví.

4. Kvalitní strava

Kulturistika a jídlo k sobě patří podobně jako šálek a podšálek. Čistě teoreticky se lze věnovat pouze vypiplanému tréninkovému schématu a výživu řešit ve stylu uspěchaného manažera. Stejně tak je možné dodržovat ukázkový jídelníček a místo cvičení si jednou týdně naordinovat chůzi po eskalátorech v obchodním centru. Oboje zmíněné ingredience budou v individuálním zastoupení fungovat neúplně, zatímco synergická symbióza mikrocyklu trénink-jídlo bude pracovat dokonale a na jedničku. Nezapomínejte tedy na odpovídající stravu a její dodržování, mějte však na zřeteli přiměřenou míru soudnosti. Ostatně i čtyřnásobný držitel Titulu Mr. Olympia Phil Heath si podobně jako mnoho dalších špičkových atletů uvědomuje nejen důležitost stravy, ale i fakt, že výjimečně vynechané jídlo napáchá jen minimální nebo vůbec žádné škody v porovnání s panikou bující v našich představách.

5. Dostatečně intenzivní trénink

Do posilovny nechodíme kvůli odevzdávání dobrovolných charitativních příspěvků v podobě zaplaceného vstupu. Mezi stroje a činky se vydáváme z docela jiného důvodu. Je jím cíl ležící před námi. Právě kvůli němu jsme sem přišli, právě dnešní den a trénink se stává důležitým pojítkem mezi ním a vysněnou představou. Máte-li splín na duši anebo vás limitují seriózní zdravotní důvody, pak je žádoucí trénink přibrzdit a upravit jeho skladbu a intenzitu podle aktuálního fyzického i psychického stavu. A třeba si i nakonec popovídat na proteinovém baru. Zohlednit je potřeba i vyšší věk, ubývající síly a vytrácení se přirozeného nadšení. I zde je smysluplným lékem přiměřené posilování byť prosté neuvěřitelných výkonů. V každém případě je téměř vždy dobré se do posilovny vypravit a vydat v ní ze sebe to nejlepší, co je aktuálně v našich silách. Jedině tak se stanou návštěvy posilovny smysluplnou a hodnotnou investicí s bohatým úrokem.

6. Odpovídající regenerace

Adekvátní regenerace by měla, kromě dalších faktorů, odpovídat především náročnosti tréninku. Mentální motor ženoucí zejména mladší ročníky za ambiciózními cíly často stlačuje čas pro regeneraci na minimum, čímž tento přístup navzdory pekelnému nasazení v posilovně paradoxně nepřináší maximální výsledky. Cvičíte intenzivně? Pak zařazujte odpočinkové dny, jděte si rekreačně zasportovat a především spěte dostatečně dlouho. Metod jak regenerovat psychicky i fyzicky je celá řada a smyslem je pouze připomenout, že jen dostatečně zotavené tělo je schopné maximálních výkonů.

7. Radost ze života

Někdy si člověk neuvědomuje, jak nenápadně se mu kolem krku utahuje pevná smyčka. Časem si na ní i zvykne a považuje danou situaci za normální. Taková věc může potkat kohokoliv z nás a nemusí se jednat jenom o cvičení a stravu. Kulturistika nás sice může žádoucím způsobem naprosto pohltit, nikdy by však nad námi neměla převzít neomezenou nadvládu. Tolik důležitá vyváženost ve všech oblastech nám dává nejen prostor pro uskutečňování našich záměrů, ale především pro spokojený a vyrovnaný život ve všech jeho aspektech. Známý český profesionální kulturista Pavol Jablonický se snažil být mimo pódium vždy běžným člověkem a dokonce chtěl, aby jej tak ostatní brali. Další z profesionálních kulturistů Johnnie Jackson má na pořadu každého dne nejen trénink a stravu, ale především svou rodinu. Smyslem vyváženosti v životě je v tomto případě najít si čas nejen na trénink a jídlo, ale i na řadu veledůležitých aspektů jako jsou partnerské a rodinné vztahy, přátelství a též jakékoliv jiné trávení volného času než právě kulturistikou. Nenechte se mýlit předcházejícími řádky. My všichni milujeme kulturistiku. Avšak vzácný čas ubývající s každou vteřinou na hodinách ciferníku, jehož ručička se už nikdy nevrátí zpět, milujeme pro prchlivou krásu všedních i výjimečných okamžiků možná ještě víc.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk