Staré dobré Arnoldky a další oblíbené cviky rakouské legendy - část I.

Staré dobré Arnoldky a další oblíbené cviky rakouské legendy - část I.

Trénink | 09.02.2014 | Michal Rudzinskyj

Autor textu: Greg Merritt
Přeložil: Karel Šedivý
Použité stránky: flexonline.com

 


Z veškerých kvalit, které oddělují Arnolda Schwarzeneggera od nás ostatních, se některé dají určit stejně jednoduše, jako když mluvíme o tlacích na ramena nebo lýtkových výponech. Již téměř od začátku kulturistické dráhy jej lidé napodobovali a doufali, že díky tomu uspějí v některých směrech podobně jako on. Jedinečné cviky v podání rakouského Dubu (pozn. přezdívka Arnolda Schwarzeneggera) se v polovině sedmdesátých let staly populárními především proto, že je cvičil on. Nyní, o tři desetiletí později, se na mnoho z nich zapomnělo a to zejména proto, že zvládnutí dokonalé techniky těchto cviků je mnohem složitější, než v případě méně účinných alternativ. Nyní vám nabízíme několik cviků, které ačkoliv pomohly Arnoldu Schwarzeneggerovi k zisku sedmi Titulů Mr. Olympia, nemají svoje místo v tréninkových plánech většiny současných trenérů. Začleňte je tedy do vašich tréninků a poznejte, čemu vděčil Dub za svůj svalový rozvoj.

 

Arnoldovy tlaky neboli „Arnoldky“

Jak dobře víte, určitý cvik nesoucí vaše jméno je pro vás vždycky jedinečný. Arnoldovy tlaky jsou tlaky na ramena s jednoručními činkami prováděné se specifickým vytáčením. Držte v každé ruce jednoruční činku na úrovni ramen tak, aby dlaně směřovaly proti vám a lokty byly poblíž trupu (podobná pozice jako když zvednete jednoručky při cvičení bicepsů). Palce jsou směrem ven. Tlačte činky vzhůru a při tom rotujte zápěstím tak, aby palce směřovaly proti sobě. V horní pozici s téměř propnutými lokty pak vaše dlaně směřují dopředu. Během pohybu dolů vytáčejte dlaně opačným způsobem. Arnold Schwarzenegger prováděl tento cvik kvůli možnosti většího rozsahu pohybu a stimuloval tak především přední delty pod odlišným úhlem (rozdíl oproti běžnému provedení uvidíte na videozáznamu níže).

Oslí výpony

Ještě předtím, než byl zpopularizován stroj na oslí výpony, prováděl tento cvik bývalý kalifornský guvernér tak, že na jeho zádech seděl Franco Columbu ještě společně s jedním nebo dvěma dalšími přáteli. Stoupněte si špičkami na blok, předloktím se opřete o vysokou lavici a požádejte někoho (v ideálním případě krásnou ženu), aby si sedl na vaše spodní záda. Pak zvedejte paty nahoru a dolů tak, abyste během každého opakování dosáhli maximálního natažení a kontrakce. Pochopitelně to vypadá směšně a to tím víc, že oslí výpony s živou zátěží se dnes téměř necvičí. Možná nemáte vždycky možnost provádět toto cvičení na stroji, a pokud snad ano, cvik ze staré školy přeci jen vnese do celé akce větší volnost pohybu. Tento cvik byl jedním z hlavních, které přispěly k fenomenálnímu rozvoji lýtkových svalů Arnolda Schwarzeneggera (na videu níže je krátká ukázka cviku od 2:15).

Dřep s činkou vpředu

Několik kulturistických šampionů, mezi které patří Ronnie Coleman nebo Chris Cook, prováděli dřepy s činkou vpředu, ale jinak tento cvik, který byl svého času v posilovnách standardem, upadá do propadliště dějin. V současné době jej doporučuje jen málo trenérů a to jednoduše proto, že jde o náročný cvik. Během provádění této varianty dřepů je nutné cvičit s velkou činkou umístěnou na předních deltech a klíčních kostech (což je poněkud nepříjemná pozice) a přitom vyrovnávat balanci tak, aby vás zátěž nestáhla dopředu. Vezměte pěnovou omotávku nebo omotejte střed tyče ručníkem, abyste měli dodatečnou oporu. S rukama zkříženými před hrudníkem pak vybalancujte činku usazenou na předních deltech a klíčních kostech. Pro lepší dosažení rovnováhy si dejte pod paty podložku. Během pohybu držte trup vzpřímeně, lokty mějte vysoko zvednuté a dřepujte těsně za polohu, ve které jsou stehna rovnoběžně s podlahou. Než si nacvičíte potřebnou techniku, cvičte jen s lehkou zátěží. Dřepy s činkou vpředu lze provádět i na Smithově přístroji (pozn. stroj s vodícími tyčemi), avšak při tomto způsobu provedení je obtížnost cviku ochuzena o nutnost udržení tyče v rovnováze. Náročnost provádění dřepů s činkou vpředu je přesně tím, co je činí tolik přínosnými. Navíc při tomto cviku na rozdíl od klasických dřepů pracuje výrazně spodní část kvadricepsů. Arnold Schwarzenegger byl přesvědčený, že dřepy s činkou vpředu byly cvikem, který měl největší vliv na změnu kvality jeho stehenních svalů.

 
 
Přidej na Facebook Přidej na Linkuj Přidej na Vybrali.sme Přidej na Jagg

Verze pro tisk